Elektroterapia i elektrostymulacja Kraków

elektroterapia.jpg

Dynamiczny postęp w medycynie i fizjoterapii przyczynił się do powstania nowych metod usprawniania pacjentów. Jedną z nich jest elektroterapia, która opiera się na wykorzystaniu prądu stałego lub prądów zmiennych w celu uzyskania odpowiednich celów terapeutycznych. Elektrostymulacja mięśni, którą wykonujemy w naszym gabinecie w Krakowie, jest skierowana do osób zmagających się m.in. z przewlekłymi dolegliwościami bólowymi w obrębie nerwów, splotów i korzeni nerwowych, nerwobólami, zmianami zwyrodnieniowymi. Ta metoda fizjoterapii polega na stymulacji włókien nerwowych za pomocą impulsów elektrycznych przekazywanych przez elektrody. Z elektrostymulacji mięśni często korzystają nie tylko pacjenci z przewlekłym bólem, ale także sportowcy po urazach, kontuzjach itp.

Czym jest i w jaki sposób działa elektrostymulacja?

Aby pomóc pacjentom w odzyskaniu pełnej sprawności fizycznej, fizjoterapeuci wykorzystują obecnie wiele różnych metod. Jedną z nich jest elektrostymulacja, której zadaniem jest pobudzanie tkanek prądami o niskiej i średniej częstotliwości. Technika ta znajduje zastosowanie głównie w przypadku mięśni wykazujących upośledzenie lub brak kontroli ich czynności i napięcia.

Najważniejsze zalety przezskórnej elektrostymulacji mięśni to:

• minimalne obciążenie stawów i ścięgien,
  • mała ingerencja w organizm,
  • możliwość poprawienia stanu odżywienia i ukrwienia włókien mięśniowych,
  • niskie ryzyko wystąpienia skutków ubocznych,
  • możliwość ograniczenia ilości przyjmowanych środków farmakologicznych, które mogą niekorzystnie wpływać na układ pokarmowy,
  • skrócenie okresu rehabilitacji i zmniejszenie ryzyka komplikacji po urazach.

Warto zaznaczyć, że elektroterapia może oddziaływać na różne rodzaje włókien mięśniowych w celu stymulacji reakcji mięśni, uzyskania efektu znieczulenia lub zredukowania dolegliwości bólowych. Ze względu na swoją wszechstronność metoda ta od lat jest wykorzystywana w fizjoterapii oraz rehabilitacji medycznej. W naszym gabinecie rehabilitacyjno-ortopedycznym w Krakowie elektroterapia jest stosowana m.in. w leczeniu chorób kręgosłupa, schorzeń reumatycznych, nerwobólów, dyskopatii, zapaleń tkanek oraz różnego rodzaju stanów pourazowych.

Zastosowanie elektroterapii w fizjoterapii narządu ruchu – rehabilitacja prądy

Istnieje szereg rodzajów prądów znajdujących zastosowanie w terapii narządu ruchu. Jest to zarówno prąd stały, wykorzystywany w galwanizacji lub jonoforezie, jak również modulowane prądy średniej częstotliwości oraz prądy impulsowe. Dobór odpowiedniego prądu uwarunkowany jest celem terapii i efektami, jakie chcemy uzyskać dzięki elektroterapii. Rezultaty, jakich możemy się spodziewać, są bowiem ściśle powiązane z rodzajem prądu oraz parametrami elektrostymulacji.

Ogólnie rzecz ujmując, elektroterapia ma działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, rozluźniające oraz stymulujące. Działanie przeciwbólowe uzyskamy, wykorzystując prądy TENS. W fizjoterapii metoda ta cieszy się dość dużą popularnością i nierzadko stanowi uzupełnienie leczenia manualnego. Prądy TENS mają za zadanie pobudzenie neuronów czuciowych i zwiększenie aktywności włókien odpowiedzialnych za zmysł dotyku. Elektroterapia polegająca na przezskórnej elektrycznej stymulacji mięśni jest często polecana pacjentom zmagającym się z przewlekłym bólem np. na skutek zmian zwyrodnieniowych. Z tej metody fizjoterapii korzystają również sportowcy oraz osoby po urazach i kontuzjach.

Prąd galwaniczny używany jest w celu podania leku do tkanek w zabiegu jonoforezy. Rozluźnienie mięśni jest możliwe dzięki wykorzystaniu prądu TENS lub prądów Traberta. Elektrostymulacja pozwala z kolei na pobudzenie mięśni odnerwionych.

Prądy wykorzystywane w elektroterapii są generowane przez specjalistyczne urządzenia medyczne i przekazywane do tkanek i mięśni poprzez profesjonalne elektrody, przystosowane kształtem oraz wielkością do leczonego obszaru. O wskazaniach do przeprowadzenia zabiegów elektroterapii, wyborze prądu oraz parametrach zabiegowych decyduje lekarz lub fizjoterapeuta. Istotne jest wykluczenie wszelkich przeciwwskazań do rehabilitacji z wykorzystaniem prądów, do których należą przede wszystkim elektryczne i metalowe implanty w obszarze zabiegowym, a także zaburzenia czucia.

Elektrostymulacja przeciwwskazania

Głównym przeciwwskazaniem do elektrostymulacji obok podstawowych przeciwwskazań do elektroterapii, są wszelkie infekcje, stany zapalne oraz uszkodzenia ciągłości tkanki mięśniowej. Zabiegi z wykorzystaniem prądu stałego lub prądów zmiennych nie powinny być wykonywane również u osób z:

• zakrzepowym zapaleniem żył,
  • zaburzeniami rytmu serca,
  • epilepsją,
  • wszczepionym rozrusznikiem,
  • gorączką,
  • bólami o podłożu psychogennym,
  • nieunormowaną cukrzycą,
  • chorobami nowotworowymi.

Ponadto zabiegi przy użyciu różnego rodzaju prądów leczniczych są odradzane kobietom w okresie ciąży i karmienia piersią. Wyjątkiem jest elektrostymulacja przy wykorzystaniu prądów TENS, z której mogą korzystać panie w drugim i trzecim trymestrze ciąży, a także podczas porodu.

Elektrostymulacja Kraków

Zabiegi elektrostymulacji mięśni, podobnie jak klasycznej elektroterapii, można zrealizować w 6 placówkach na terenie Krakowa. Adresy dostępne w zakładce „nasza lokalizacja”. W zależności od sprzętu, jakim dysponujemy, jesteśmy w stanie wykorzystać urządzenia do regeneracji mięśni, rehabilitacji po urazach, zwiększenia zakresu ruchu w stawach, a także poprawy przewodnictwa chemiczno-nerwowego. Zabiegi elektrostymulacji w naszych gabinetach zawsze poprzedza specjalistyczna konsultacja z lekarzem.