Medyczna akupunktura

50775286_2261112714178529_4367886215664369664_n.jpg

Medyczna akupunktura (suche igłowanie, dry needling) w leczeniu schorzeń ortopedycznych

Medyczna akupunktura (potocznie „igłoterapia”) to metoda terapii polegająca na opracowaniu mięśniowo-powięziowych punktów spustowych (MPPS) z wykorzystaniem specjalnie przystosowanych do tego celu igieł. Igły stosowane w terapii MPPS zwykle mają długość 15-50mm i grubość 150-300 mikrometrów, a głębokość ich wprowadzania jest indywidualnie dostosowana, na podstawie ściśle określonych zasad, do stanu tkanek pacjenta i celu terapii. Zarówno igły używane w terapii jak i sama forma pracy różnią się zdecydowanie od klasycznej akupunktury wywodzącej się z medycyny wschodniej. W akupunkturze wschodniej igła wprowadzana jest powierzchownie zgodnie z przepływem energii w ciele (meridiany). W przypadku akupunktury medycznej (dry needling) igły wprowadzane są w miejsca oceniane przez terapeutę jako „napięte”. W trakcie sesji terapeutycznej fizjoterapeuta dokładnie bada pacjenta i określa lokalizacje miejsca bolesnego. Następnie wprowadza cienką igłę na określoną głębokość i opracowuje z jej użyciem nieprawidłowości w obszarze włókien mięśniowych (efekt drażnienia). Aby zwiększyć skuteczność medycznej akupunktury zwykle łączy się ją z innymi formami terapii. Przede wszystkim prowadzone jest rozluźnianie i rozciąganie mięśni, a także klasyczna terapia mięśniowo-powięziowa. Dodatkowo zaleca się metody uzupełniające takie jak fizykoterapia, ćwiczenia specjalne, rehabilitacja wisceralna.

Wysoka skuteczność metody suchego igłowania (medycznej akupunktury) oparta jest na dokładnej lokalizacji źródła problemu i intensywnym jego opracowaniu. Ze względy na mocno bodźcujące działanie igły w miejscu zabiegu mogą pojawić się zaczerwienienia, siniaki, bolesność, przeczulica. Objawy te zwykle ustępują w ciągu 1-3 dni.

Mięśniowo-powięziowe punkty spustowe powstają w przebiegu wielu schorzeń, najczęściej przeciążeń układu ruchu i urazów. Punkty spustowe zlokalizowane w różnych obszarach ciała mogą także powstawać na podłożu reakcji stresowych, różnego rodzaju chorób somatycznych i psychosomatycznych oraz w przypadku niedoboru mikroelementów i witamin.

Wskazania do medycznej akupunktury (suchego igłowania):

• Napięciowe bóle głowy, migrena

• Przeciążeniowe bóle stawów kręgosłupa i stawów obwodowych

• Wzmożone napięcie mięśniowego

• Tendinopatie i entezopatie (łokieć tenisisty, łokieć golfisty)

• Zespół bolesnego barku, uszkodzenie stożka rotatorów

• Kolano biegacza, kolano skoczka

• Stany po urazach narządu ruchu – naderwanie mięśni, ścięgien, skręcenia, zwichnięcia

• Neuralgie

• Porażenie nerwów obwodowych

• Obwodowe neuropatie

• Reumatoidalne zapalenie stawów

• Dyskopatia

• Rwa kulszowa i rwa ramienna

• Kurcz pisarski

• Kręcz karku

Przeciwwskazania do suchego igłowania:

• Infekcja przebiegająca z gorączką,

• Nowotwory,

• Zmiany skórne i otwarte rany w miejscu zabiegu,

• Miażdżyca,

• Tętniak,

• Zaburzenia czucia,

• Zaawansowana osteoporoza,

• Ciąża (przeciwwskazanie względne),

• Zaburzenie układu krzepnięcia krwi,

• Obrzęki ( w miejscu występowania),

• Obrzęki limfatyczne,

• Owrzodzenia okolicy zabiegowej,

• Osoby z podwyższonym ryzykiem infekcji,

• Igłofobia,

• Zaburzenia świadomości, brak kontaktu z pacjentem.