Ostrogi piętowe Kraków

ostrogi.jpeg

Powstanie narośli kostnej i zapalenie rozcięgna podeszwowego powoduje utrudnienia w poruszaniu się lub też całkowicie je uniemożliwia. Choroba określana mianem ostrogi piętowej ma charakter deformacyjno-zwyrodnieniowy. Tworzeniu się narośli zazwyczaj towarzyszy bardzo silny ból w okolicy pięty. By zmniejszyć dolegliwości bólowe i poprawić swój komfort życia, bardzo ważne jest, aby w porę podjąć właściwe leczenie ostrogi piętowej. W naszym gabinecie w Krakowie wykonujemy zabieg falą uderzeniową, który może być przeprowadzany zarówno u starszych, jak i młodszych osób.

Czym są ostrogi piętowe i jakie są przyczyny ich powstawania?

Narośl kostna zlokalizowana w okolicy wyrostka przyśrodkowego guza piętowego kości piętowej jest dość powszechną przypadłością. Najczęściej do jej rozwoju dochodzi na skutek procesów starzenia oraz rozwinięcia się zmian zwyrodnieniowych w obrębie kości piętowej. Ostroga piętowa, której leczenie może odbywać się przy wykorzystaniu fali uderzeniowej, znacznie częściej dotyczy osób po pięćdziesiątym roku życia. Zdarza się jednak, że z tym uciążliwym schorzeniem zmagają się całkiem młodzi ludzie. Dolegliwość może występować zarówno jedno, jak i obustronnie.

W wyniku powstania i utrzymywania się zmian zwyrodnieniowych w kości piętowej dochodzi do przeciążenia rozcięgna podeszwowego oraz rozwoju stanu zapalnego. Zmianom zazwyczaj towarzyszy silny ból w obrębie pięt, który może pojawiać się zarówno w trakcie porannego wstawania, jak i w ciągu dnia.

Najczęstsze przyczyny rozwoju ostrogi piętowej to:

• wykonywanie pracy stojącej,
  • nieprawidłowa masa ciała (nadwaga, otyłość),
  • noszenie niewłaściwie dopasowanego obuwia,
  • intensywny wysiłek fizyczny,
  • przeciążenia stóp,
  • częste chodzenie na obcasach,
  • wady postawy powodujące nieprawidłowe rozłożenie ciężaru ciała i nadmierne obciążenie śródstopia,
  • przebyte urazy w obrębie kości piętowej.

Wyróżnia się dwa podstawowe typy ostrogi piętowej: dolną oraz górną. Pierwsza z nich charakteryzuje się obecnością narośli wyrastającej z guzka przyśrodkowego kości piętowej w kierunku przodostopia, natomiast druga zazwyczaj umiejscawia się na grzbietowej stronie guza piętowego w kierunku ścięgna Achillesa. Ból pojawiający się przy tej przypadłości jest opisywany przez pacjentów jako palący, kłujący, tępy lub ostry. W początkowej fazie może uaktywniać się tylko przy przeciążeniu stopy. Na tym etapie leczenie ostrogi piętowej np. przy wykorzystaniu fali uderzeniowej czy ultradźwięków jest znacznie łatwiejsze. Przy zaawansowanych zmianach zwyrodnieniowych poza bólem często występuje też stan zapalny, obrzęk oraz punktowa tkliwość przy guzie piętowym.

Jak przebiega diagnostyka ostrogi piętowej?

Bywa, że powstała już narośl przestaje na chwilę boleć, jednak ból powraca rano, po wstaniu z łóżka, po dłuższym wypoczynku, po zgięciu palców stóp. Same ostrogi piętowe zwykle są niewidoczne, można je zdiagnozować na podstawie wywiadu z pacjentem, przedstawionych przez niego objawów oraz na podstawie badania  RTG i USG.

Do naszego gabinetu w Krakowie na leczenie ostrogi piętowej falą uderzeniową często zgłaszają się pacjenci, którzy zmagają się z nasilonymi syndromami bólowymi oraz zwiększoną tkliwością palpacyjną w obrębie guza piętowego. Przed rozpoczęciem terapii w pierwszej kolejności bardzo ważne jest zdiagnozowanie schorzenia i odróżnienie go od innych jednostek chorobowych takich jak neuropatia obwodowa, atrofia poduszki tłuszczowej pięty czy zmęczeniowe złamanie kości piętowej.

W celu postawienia diagnozy najczęściej wykorzystuje się badania obrazowe: rentgen oraz ultrasonografię. Pozwalają one na uwidocznienie patologii i dokładne zaplanowanie leczenia przy zastosowaniu fali uderzeniowej lub innej metody. W rozpoznaniu ostrogi piętowej pomocny jest też rezonans magnetyczny, który poza wykluczeniem innych chorób daje też możliwość oceny zaawansowania stanu zapalnego.

Jakie metody wykorzystuje się w leczeniu ostrogi piętowej?

Powstawanie zmian zwyrodnieniowych i stanu zapalnego w okolicy guza piętowego na początku nie daje żadnych objawów. Z tego względu diagnoza zapalenia rozcięgna podeszwowego w wielu przypadkach jest stawiana zbyt późno. Ostroga piętowa, której leczenie w naszym gabinecie w Krakowie jest możliwe m.in. przy wykorzystaniu fali uderzeniowej, nie powinna być lekceważona. Zbagatelizowana może bowiem prowadzić do przewlekłego stanu zapalnego, bólu oraz obrzęku, który niekorzystnie wpłynie na strukturę stopy.

Terapia tego schorzenia jest uzależniona przede wszystkim od stopnia nasilenia dolegliwości bólowych oraz stwierdzonych uszkodzeń w obrębie rozcięgna podeszwowego. W naszym gabinecie w Krakowie wykonujemy zabiegi na ostrogi piętowe z zastosowaniem fali uderzeniowej. Ponadto w leczeniu tej przypadłości dobre efekty przynoszą ultradźwięki, kinezyterapia oraz terapia manualna. Na początku wdrażane jest postępowanie zachowawcze. U większości pacjentów pozwala ono na zahamowanie dalszego rozwoju zmian zapalno-zwyrodnieniowych. Bardziej zaawansowane postacie choroby mogą wymagać leczenia chirurgicznego.

Leczenie ostrogi piętowej falą uderzeniową

Zwykle postępowanie terapeutyczne nie jest łatwe i wymaga od pacjenta zaangażowania oraz cierpliwości. W przypadku zauważenia pierwszych zmian zapalenia rozcięgna podeszwowego ważna jest też profilaktyka: zaczynamy od noszenia obuwia amortyzującego nacisk pięty na podłoże oraz specjalnych wkładek odciążających piętę. Warto też zwrócić uwagę na takie czynniki jak utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz unikanie koślawienia stóp.

Jedną ze skuteczniejszych metod leczenia jest nowa metoda ESWT, wykorzystująca akustyczne fale uderzeniowe.Terapia polega na wyzwalaniu fal uderzeniowych o wysokiej energii w środowisku wodnym, które przez reflektor w kształcie elipsoidy skupiane są wewnątrz organizmu. Ich aplikacja następuje z częstotliwością 5-15 Hz. Leczenie przy wykorzystaniu tej techniki pomaga w rozbiciu i usunięciu złogów wapniowych, które są odpowiedzialne za powstanie narośli kostnej w okolicy pięty. Metoda ta może być stosowana zarówno w przypadku powierzchownych zmian, jak i głębiej umiejscowionych patologii.

W wielu badaniach naukowych stwierdzono 70-80% skuteczności u pacjentów, którzy wcześniej leczeni byli (bezskutecznie) metodami zachowawczymi. Najczęściej przypadków na wynik zabiegu nie trzeba długo czekać, szczególnie wtedy gdy choroba nie jest jeszcze bardzo zaawansowana. Zaletą tej metody jest minimalna inwazyjność i bezpieczeństwo. Zabieg terapii falą uderzeniową jest w niewielkim stopniu bolesny, ale nie wymaga znieczulenia.

Często już pierwsze zabiegi przynoszą ulgę. Wystarczy właściwie 5-7 zabiegów, aby usunąć problem.

Zabiegi wykonywane są we wszystkich naszych placówkach w Krakowie. Na leczenie ostrogi piętowej falą uderzeniową można zapisać się od poniedziałku do soboty w godzinach od 9.00 do 21.00.