Co mają wspólnego mięśniowo-powięziowe punkty spustowe z bólem barku? Analiza publikacji naukowej.

'Punkty spustowe bark.jpg'

Ból barku uważany jest za bardzo powszechny problem, mający tendencję do nawracania lub utrzymywania się przez dłuższy czas. Ocenia się, że w licznych przypadkach klinicznych patofizjologia powstania bólu barku i jego pierwotne źródło nie zostały do końca poznane. Standardowe protokoły leczenia opisuje się jako skuteczne, jednak w wielu przypadkach nie przynoszące oczekiwanych, długotrwałych efektów. Niezbyt często przytacza się mięśniowo-powięziowe punkty spustowe jako źródło problemów z barkiem. Holenderscy naukowcy postanowili więc sprawdzić obecność bólu barku w zależności od wyczuwalnych punktów spustowych. Krótko przybliżymy jakie wnioski wyciągnęli ze swoich obserwacji.

Cel badań

Celem badania, przeprowadzonego przez naukowców z Holandii [1], była ocena częstości występowania mięśniowo-powięziowych punktów spustowych w obrębie mięśni i ich związku z poziomem bólu barku oraz jego funkcjonalności. Ocenie podlegali pacjenci, u których zdiagnozowano jednostronny, przewlekły ból barku, nie mający związku z przebytym urazem.

Procedura badań

W badaniu udział wzięły 72 osoby zgłaszające problemy z barkiem. U zakwalifikowanych do badań pacjentów przeprowadzono procedurę diagnostyczną, która obejmowała: wypełnienie kwestionariusza oceny funkcjonalności barku i ręki (DASH), ocenę bólu z użyciem wizualnej skali analogowej (skala VAS) oraz palpacyjną ocenę występowania mięśniowo-powięziowych punktów spustowych (u wszystkich badanych ten sam obserwator).

Otrzymane wyniki

U wszystkich badanych zlokalizowano punkty spustowe. Średnia liczba mięśni z obecnymi mięśniowo-powięziowymi punktami spustowymi wynosiła 6 (analizując aktywne punkty spustowe) oraz 4 z punktami spustowymi utajonymi. Mięśniem, na którym najczęściej występowały aktywne punkty spustowe był mięsień podgrzebieniowy oraz czworoboczny. Utajone punkty spustowe występowały z kolei w przednim aktonie mięśnia naramiennego.

Wnioski

Analizując otrzymane wyniki, naukowcy stwierdzili wysoką częstość występowania punktów spustowych w obrębie mięśni w grupie osób z przewlekłym bólem barku. Warto więc zwrócić uwagę na ten aspekt w trakcie diagnostyki oraz planowania terapii. Obecność punktów spustowych może stanowić alternatywną przyczynę występowania bólu do powszechnie stwierdzanych diagnoz, szczególnie biorąc pod uwagę dowody innych badań wskazujące na zauważalny brak korelacji wyników diagnostyki obrazowej z projekcją bólu barku w niektórych przypadkach klinicznych. W tego rodzaju sytuacjach sugerujemy więc palpacyjną ocenę mięśni.

Bibliografia:

1. Bron C1, Dommerholt J, Stegenga B, Wensing M, Oostendorp RA. High prevalence of shoulder girdle muscles with myofascial trigger points in patients with shoulder pain. BMC Musculoskelet Disord. 2011 Jun 28;12:139.

2020-01-17