Właściwy punkt kluczem do sukcesu terapii – o punktach spustowych słów kilka.

punkty - blog.png

Terapia punktów spustowych (trigger points) to metoda leczenia funkcjonująca w fizjoterapii już od wielu lat. Znane są różne sposoby opracowania punktów spustowych, a sama terapia jest bolesna dla Pacjenta, jednak często wybierana przez swoją wysoką skuteczność. Kluczem do sukcesu tego rodzaju terapii jest rozluźnienie właściwego punktu, a punkt bólowy na ciele Pacjenta to nie zawsze punkt spustowy o czym wiele osób zapomina.

Definicja punktu spustowego (trigger point)

Punkt spustowy to nadwrażliwy obszar zlokalizowany w obrębie brzuśca mięśnia lub powięzi. Drażnienie punktu spustowego (nacisk) powoduje jego tkliwość oraz ból. Charakterystyczny dla występowania punktów spustowych jest ból promieniujący lub rzutowany.

Czym różni się ból promieniujący od rzutowanego?

Bardzo ważnym elementem w przebiegu lokalizacji punktów spustowych jest obecność bólu rzutowanego lub promieniującego. Ból promieniujący to rodzaj bólu, który rozpoczyna się w miejscu ucisku i rozchodzi (najczęściej liniowo) w jakimś kierunku. Ból rzutowany to ból, który występujący na skutek ucisku, jednak pojawiający się w miejscu od niego odległym. Bardzo ważna jest w tym miejscu komunikacja z Pacjentem. Występowanie bólu jedynie w obszarze ucisku może wskazywać na miejsce napięciowe w obszarze tkanek, jednak nie będące punktem spustowym. Dokładne określenie przez Pacjenta projekcji bólu pomaga w diagnozie i przeprowadzeniu terapii PS.

Rodzaje punktów spustowych

Wyróżnia się kilka rodzajów punktów spustowych. Najprostsze w lokalizacji są punkty spustowe aktywne. W przypadku takich punktów Pacjent wyraźnie wskazuje punktowe miejsce bólu, a ucisk wskazanej okolicy generuje objawy. Nieco trudniejsze w odnalezieniu są punkty spustowe utajone. To rodzaj punktów spustowych, które na co dzień nie są bolesne dla Pacjenta, jednak podczas ucisku wyzwala się ból oraz jego promieniowanie lub rzutowanie. Bardzo istotnym podziałem trigger points, z punktu widzenia terapii, jest występowanie punktów spustowych centralnych (głównych) oraz satelitarnych. Te drugie najczęściej występują wtórnie do punktów centralnych, a rozluźnienie punktu centralnego często eliminuje także objawy z punktów satelitarnych. Z tego powodu bardzo ważna jest dokładna palpacja i analiza przebiegu objawów u każdego Pacjenta.

Przyczyny występowania punktów spustowych

Istnieje wiele teorii wskazujących różne przyczyny występowania punktów spustowych w obszarze mięśni i powięzi. Przede wszystkim jako jedną z głównych przyczyn ocenia się długotrwałe przeciążenia mięśni. Mogą być one spowodowane występowaniem nakładających się mikrourazów i uszkodzeń w obrębie tkanek ale także pojawiają się na skutek stresu, przemęczenia, urazów i w przebiegu gojenia pooperacyjnego.

Powszechność występowania punktów spustowych

Występowanie punktów spustowych w układzie ruchu to dość powszechne zjawisko, jednak bardzo często mylone są z napięciami i punktami bólowymi w obrębie mięśni, nie będącymi punktami spustowymi. Ważny więc jest kontakt ze specjalistą (fizjoterapeutą), który właściwie zlokalizuje punkt i przeprowadzi jego terapię.

Rozluźnianie punktów spustowych jako element złożonej terapii

Opracowanie punktów spustowych to skuteczna procedura leczenia. Jak już wspominaliśmy, może być bolesna dla Pacjenta, jednak często przynosi natychmiastową ulgę i eliminację objawów, co sprawia, że Pacjenci z chęcią decydują się na tą formę leczenia. TPS (terapia punktów spustowych) zwykle łączona jest z innymi formami fizjoterapii, zwiększając skuteczność leczenia. Najczęściej pracy z punktem spustowym towarzyszy rozluźnianie powięzi oraz wprowadzenie właściwych ćwiczeń i aktywności ruchowej.

2019-11-29