Ból pleców podczas jazdy samochodem. Jak go uniknąć?

Ból pleców pojawiający się podczas jazdy samochodem może uprzykrzyć podróż nie jednemu kierowcy. Ból kręgosłupa odczuwalny jest zazwyczaj w trakcie długiej jazdy lub po zakończeniu jazdy samochodem kiedy wrócimy już do domu. Zdecydowanie bardziej niepokojącym objawem jest drętwienie rąk podczas jazdy samochodem, które może jednocześnie stwarzać niebezpieczne sytuacje na drodze.  Co jest przyczyną bólu kręgosłupa u kierowców? Jak go uniknąć? Jaki jest powód drętwiejących rąk? Jak sobie radzić kiedy już się pojawi?

Dlaczego podczas jazdy samochodem może pojawić się ból kręgosłupa, rąk czy nóg?

Bardzo często błędnie zakładamy, że ból kręgosłupa czy innych części ciała po całym dniu pracy czy dłuższej podróży samochodem wynika z niewłaściwej pozycji ciała. Oczywiście im bardziej obciążająca pewne obszary ciała postawa tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia objawów, jednak sam problem nie wynika z tego jaką pozycję przyjmujemy. Kluczowe jest to jak długo, niezmiennie, ją utrzymujemy oraz jak bardzo jest to w naszym przypadku pozycja powtarzalna. Dlatego też nawet najbardziej „dziwna” pozycja, a często zmieniana, nie wywoła u nas bólu, podczas kiedy utrzymanie przez długi czas jednego ułożenia tułowia czy kończyn, bez poruszania nimi, będzie skutkować jego pojawieniem się. Problem ten często dotyczy kierowców, szczególnie kierowców zawodowych, u których bóle kręgosłupa to częsta przypadłość. Siedząc za kierownicą zwykle przyjmujemy tą samą pozycję ciała i utrzymujemy ją w trakcie całej podróży. Mięśnie są więc w nieustannym napięciu, często izometrycznym, co skutkuje ich słabym dotlenieniem i odżywieniem, a tym samym prowadzi do zaburzeń ich funkcjonowania, bólu i objawów wtórnych takich jak drętwienie rąk czy nóg.  W ten sposób pojawia się ból nie tylko kręgosłupa ale także kończyn. Ciągłe utrzymywanie kończyny dolnej na sprzęgle lub ręki na lewarku do zmiany biegów na tym samym podłożu może spowodować objawy bólowe.

Jak dbać o kręgosłup podczas jazdy samochodem żeby uniknąć nieprzyjemnych objawów?

Jak już wspomnieliśmy ból pojawiający się w trakcie lub po jeździe samochodem wynika z „bezruchu” i utrzymania tej samej pozycji. Dobrym rozwiązaniem aby uniknąć wystąpienia objawów jest wyeliminowanie ich podstawowej przyczyny czyli wprowadzenie ruchu (przerwy) oraz zmian pozycji (nawet delikatnych) w trakcie podróży. Zalecane jest także wprowadzenie codziennych ćwiczeń dedykowanych dla kierowców, zwiększających siłę mięśni stabilizujących oraz wpływających korzystnie na nadmiernie napięte grupy mięśniowe. Ćwiczenia te obejmują trening na niestabilnym podłożu, a także izolowane ćwiczenia kończyn dolnych oraz górnych. Bardzo ważne jest aby fizjoterapeuta poinstruował jak prawidłowo wykonywać zalecane aktywności. Jeśli bóle i drętwienie już wystąpiły ważne będzie skorzystanie z pomocy terapeuty w celu wyeliminowania powstałych dystorsji (terapia mięśniowo-powięziowa). Następnie należy już tylko, poprzez ruch i ćwiczenia, zadbać o to aby zaburzenia nie pojawiły się ponownie.

2021-10-26