Ćwicz ciało z głową.

'crossfit-534615_1920.jpg'

Elementarną częścią efektywnej i bezpiecznej aktywności fizycznej jest trening z głową. I nie chodzi tutaj o zaangażowanie mięśni głowy i szyi do ćwiczeń, co oczywiście jest równie ważne, ale stosowanie podstawowych zasad treningu aerobowego lub siłowego i pozyskiwanie wiedzy na temat właściwej mechaniki ruchu podczas ćwiczeń. W sposób szczególny dotyczy to osób w okresie rekonwalescencji pourazowej, w trakcie rehabilitacji oraz po jej zakończeniu.

Stopniowanie obciążenia

Stopniowanie obciążenia i powolne wdrażanie bardziej złożonych i wymagających ćwiczeń to chyba aspekt treningu, z którym wiele osób ma największy problem. Bo jak wykonać prawidłowy przysiad z obciążeniem podczas gdy nawet bez dodatkowych kilogramów nie jesteśmy w stanie zachować osi kończyny. Jak podnieść właściwie ciężar z podłoża kiedy nasze mięśnie nie są w stanie utrzymać prawidłowej postawy.

Najpierw mechanika ruchu, później obciążenie

Pierwszym krokiem zawsze powinna być nauka prawidłowej pozycji, mechaniki pracy stawów, trening utrzymania osi kończyn oraz pozycji bezpiecznych, a dopiero kolejne etapy mogą obejmować wprowadzanie obciążeń i stopniowe ich zwiększanie.

Boli na 3 – można ruszać

Ból to sygnał organizmu informujący nas o tym, że dzieje się coś niedobrego. Osoby zdrowe wykonujące trening fizyczny powinny realizować go w sposób, który nie generuje objawów bólowych. Występujący podczas wysiłku ból powinien skutkować przerwaniem wykonywanego ćwiczenia oraz odnalezieniem przyczyny wystąpienia bólu. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku osób wracających do aktywności po urazie lub przebytym zabiegu operacyjnym. Ból podczas ruchu związany jest tam z uszkodzeniem oraz podrażnieniem tkanek, a także zrostami w obrębie struktur okołostawowych. Ćwiczenia fizyczne w przebiegu rehabilitacji oraz rekonwalescencji można więc wykonywać w sytuacji kiedy nasilenie bólu nie przekracza 3 w skali 1-10. Oczywiście każdy nowy, niepokojący sygnał bólowy należy zgłaszać swojemu fizjoterapeucie prowadzącemu.

Ciężar własnego ciała to też ciężar

Chyba najczęściej zapominamy o „obciążeniu” do ćwiczeń, które zawsze mamy „przy sobie”, a przede wszystkim takie, które jest bezpieczne. Do niego organizm jest przyzwyczajony, a w zdrowym organizmie układ ruchu doskonale dostosowany do przenoszenia tego rodzaju obciążeń. Mowa o ciężarze własnego ciała. Wystarczy odpowiednio wykonać ruch, zastosować dużą liczbę powtórzeń, znieść stabilizację, przyjąć pozycję pozwalającą na pracę odpowiednich grup mięśniowych i do dzieła!

Nie dasz rady wykonać poprawnie – odpuść

I mamy kolejny aspekt ćwiczeń, który jest często zaniedbywany. Każdy mięsień ma określoną dla siebie wytrzymałość i siłę. Podczas ćwiczeń pozwala na wykonanie w określonym czasie, konkretnej liczby powtórzeń. Próba wykonania kolejnych wzmacnia mięsień i jest wskazana. Jednak ważne aby nie próbować na siłę zwiększać czasu ćwiczenia oraz ilości powtórzeń w sytuacji kiedy nie jesteśmy już w stanie utrzymać prawidłowej (bezpiecznej) pozycji oraz realizować ruchu we właściwym kierunku. Lepiej zrobić mniej,a dobrze niż więcej i sobie zaszkodzić.

Ćwiczenia w gabinecie fizjoterapeuty

W przypadku osób po przebytych urazach lub chorobach narządu ruchu ważne aby powrót do aktywności fizycznej rozpocząć od wizyty u fizjoterapeuty, który przedstawi instruktaż ćwiczeń specjalistycznych.

2020-01-31