Dna moczanowa – tradycyjne świąteczne potrawy a zalecana dieta.

wielkanoc.jpg

Co to jest dna moczanowa?

Inaczej nazywana podagrą lub skazą moczanową jednostka choroba to schorzenie należące do zaburzeń metabolicznych. Podstawową przyczyną choroby i elementem jej diagnostyki jest podwyższony poziom kwasu moczowego we krwi co skutkuje pojawieniem się szeregu zmian i wystąpieniem charakterystycznych objawów, o których więcej poniżej.

Dna moczanowa - przyczyna powstania zmian

W przebiegu dny moczanowej dochodzi do zaburzenia metabolizmu puryny. Końcowy metabolit puryny, czyli kwas moczowy, ulega krystalizacji w postaci moczanu i może wytrącać się jako „kryształki moczanu” w ścięgnach, stawach oraz tkankach otaczających. Powstałe „kryształki” powodują podrażnienie delikatnych struktur i wywołują reakcję miejscową – stan zapalny. Ostry stan zapalny stawów objawia się ich silnym zaczerwienieniem, ociepleniem, obrzękiem i bolesnością. Często pierwszy epizod zapalny jest lekceważony i nie wiązany przez diagnostów z dną moczanową, szczególnie kiedy nie dotyczy stawu, w którym najczęściej dochodzi do zmian patologicznych w przebiegu dny moczanowej, a więc stawu śródstopno – paliczkowego palucha stopy. To właśnie tam najczęściej dochodzi do gromadzenia się kryształków moczanu, które generują wystąpienia stanu zapalnego. Ból palucha stopy jest więc słusznie kojarzony przez wielu diagnostów jako objaw mogący wskazywać na dnę moczanową. Zmiany w innych stawach nie wszyscy diagnozują w tym kierunku. Sądzimy, że warto przeprowadzić badanie stężenia kwasu moczowego we krwi w każdej sytuacji zapalenia stawu o niezbyt oczywistej etiologii.

Charakterystyczne objawy dny moczanowej

Objawy wskazujące na występowanie podagry częściowo opisano powyżej. Są to klasyczne objawy stanu zapalnego stawów, najczęściej dotyczące stawu śródstopno-paliczkowego palucha. Stan zapalny ma charakter nawracający i może obejmować coraz większą liczbę stawów. Oprócz objawów stawowych mogą wystąpić skupiska „kryształków” moczanu w postaci guzków dnawych lub kamieni nerkowych.

Diagnostyka

Rozpoznanie choroby stawia się na podstawie badania podmiotowego (wywiad), przedmiotowego (charakterystyczne objawy i badanie lekarskie) uzupełnionych o badanie płynu stawowego (obecność kryształków moczanu) oraz badania laboratoryjne (hyperurykemia - podwyższone stężenie kwasu moczowego we krwi). Obecność wszystkich wymienionych składowych nie pozostawia wątpliwości co do diagnozy choroby.

Dlaczego „choroba królów” ? - styl życia i dieta sprzyjające wystąpieniu choroby

Jako jedną z przyczyn wystąpienia dny moczanowej, (obok predyspozycji genetycznych, urazów, zabiegów chirurgicznych, przyjmowanych leków), uważa się dietę bogatą w alkohol, mięso, nabiał i owoce. To w dawnych czasach produkty prestiżowe i zarezerwowane dla ludzi bogatych, stąd potoczne określenie choroby z dawnych lat jako „choroba królów” lub „choroba ludzi bogatych”.

Ograniczenia dietetyczne dotyczące chorych ze zdiagnozowaną dną moczanową

W zaleceniach ogólnych wskazuje się na następujące nawyki jakie dobrze wprowadzić w codziennym życiu aby zapobiec nawrotom choroby:

• Jedz regularnie 4-5 małych posiłków dziennie w odstępach 2-3 godzin
  • Ostatni posiłek zjedz 4 godziny przed snem
  • Pij co najmniej 8-10 szklanek płynów dziennie
  • Potrawy gotuj w dużej ilości wody lub na parze , duś (bez obsmażania na tłuszczu) lub piecz ( bez dodatku tłuszczu)
  • Potrawy powinny być łagodne w smaku, zawierać dużo węglowodanów, a mało tłuszczów

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na produkty, których wykluczenie lub ograniczenie jest niezbędne.

2019-04-23