Hydrodysekcja (Hydrodekompresja) nerwu pośrodkowego

Skuteczna i mało inwazyjna metoda leczenia zespołu cieśni kanału nadgarstka

Telefon do rejestracji 698 115 115

Zespół cieśni kanału nadgarstka (CTS) jest patologią, o charakterze neuropatii, wynikającą z ucisku na nerw pośrodkowy w kanale nadgarstka. Szacuje się, że problem ucisku nerwu pośrodkowego może dotyczyć nawet 8% populacji osób dorosłych. Dotychczas przeprowadzono badania oceniające skuteczność leczenia opartego na różnego rodzaju iniekcjach (zastrzykach). W przypadku podania kortykosteroidów obserwowany jest szereg skutków ubocznych, między innymi zwiększone ciśnienie w cieśni nadgarstka czy zwłóknienie tkanki łącznej. Leczenie operacyjne stosowane jest w przypadku braku widocznej poprawy wynikającej z zastosowanych metod leczenia zachowawczego. Metodą leczenia, które może stanowić małoinwazyjną alternatywę do powyższych form leczenia jest hydrodysekcja.

Zespół cieśni kanału nadgarstka (CTS) – przyczyny i objawy

Do ucisku nerwu pośrodkowego w obszarze jego przebiegu w kanale nadgarstka dochodzi najczęściej na podłożu nakładających się przeciążeń, wynikających z powtarzalnych, nieprawidłowych nawyków ruchowych okolicy ręki i nadgarstka. Długotrwałe utrzymywanie ręki w tej samej pozycji w trakcie pracy czy treningów może generować zmiany, które prowadzą do ucisku nerwu. CTS występuje także w przebiegu chorób z grupy chorób reumatycznych oraz patologii związanych z gruczołami wydzielania wewnętrznego. Do ucisku i powstania zaburzeń mogą prowadzić także nieprawidłowe struktury  w kanale nadgarstka tj. gangliony, cysty, tłuszczaki czy kostniaki. Pierwszymi objawami zgłaszanymi przez pacjentów jest najczęściej ból okolicy nadgarstka oraz osłabienie ręki z towarzyszącymi parestezjami (drętwienie, mrowienie) w obrębie palców.

Leczenie zespołu cieśni kanału nadgarstka

Terapia CTS powinna prowadzić do dekompresji nerwu pośrodkowego oraz przywrócenia prawidłowych warunków jego ślizgu w kanale nadgarstka. Oznacza to konieczność wyeliminowania przyczyny ucisku. Standardowa procedura obejmuje w pierwszej kolejności leczenie zachowawcze, zawierające rehabilitację oraz zastrzyki kortykosteroidowe. Niestety iniekcje sterydowe mogą prowadzić do powikłań, dlatego warto szukać bezpiecznych alternatyw. W przypadku braku poprawy w przebiegu prowadzonej rehabilitacji zaleca się odbarczenie nerwu w ramach interwencji chirurgicznej.

Hydrodysekcja nerwu pośrodkowego - uzupełnienie lub alternatywa dla standardowego leczenia CTS

Hydrodysekcja ( Hydrodekompresja) to zabieg zaliczany do metod leczenia z zakresu sonochirurgii, ze względu na jego realizację z bieżącą kontrolą USG. Hydrodysekcja to procedura, w trakcie której sól fizjologiczna wprowadzana jest w okolicę nerwu, co stwarza płynny obszar wokół nerwu pośrodkowego i pozwala na rozerwanie tkanki włóknistej oraz dekompresję nerwu. Nerw pośrodkowy odzyskuje swoją mobilność. Zabieg ten może być stosowany także w połączeniu z innymi metodami leczenia co znacząco zwiększa jego skuteczność.

2021-07-14