Najczęstsze przyczyny drętwienia kończyn w nocy.

Drętwienie rąk nocą to objaw nie tylko częsty ale przede wszystkim bardzo niepokojący, szczególnie kiedy występuje często i z dużym nasileniem. Przyczyn parestezji w postaci drętwienia kończyn jest wiele, od błahych po poważne schorzenia. Jeśli towarzyszy Ci nocne drętwienie dłoni lub całych kończyn, koniecznie przeczytaj dzisiejsze opracowanie i skontaktuj się z lekarzem ortopedą lub swoim fizjoterapeutą.

Drętwienie kończyn podczas snu – nieprzyjemne doznania

Pobudka związana z uczuciem drętwienia kończyny zawsze bywa nieprzyjemna. Nasilenie objawu jest różne i obejmuje delikatne uczucie mrowienia w dłoni lub czubkach palców ale także znacznie większy zakres nieprzyjemnych odczuć, aż do uczucia chwilowego niedowładu opisywanego jako wrażenie „braku kończyny”. Bez względu na to jaka jest skala objawów, warto skupić się na przyczynach ich występowania.

Drętwienie rąk w nocy – przyczyny

Skupienie się na samym objawie drętwienia nie jest dobrą drogą do rozwiązania problemu. Warto poszukać przyczyny tego dlaczego odczuwamy w trakcie snu lub po przebudzeniu uczucie zdrętwiałych rąk. Przyczyn może być wiele. Do najczęstszych zalicza się dyskopatię kręgosłupa szyjnego (ucisk korzeni nerwowych), obwodowy ucisk nerwu, dystorsje w układzie mięśniowo-powięziowym. Poważniejsze choroby, które należy wykluczyć w przypadku powtarzających się parestezji nocnych to polineuropatie, stwardnienie rozsiane oraz poważne niedobory minerałów i witamin. Przyczyna może być także błaha jak zła pozycja w trakcie snu powodująca ucisk nerwu obwodowego np. długotrwałe leżenie na bocznej powierzchni ramienia może prowadzić do ucisku nerwu promieniowego.

Nocne uczucie drętwienia – jak sobie z nim radzić

Doraźnym działaniem jest powolne rozmasowanie zdrętwiałej kończyny i delikatne stopniowe poruszanie palcami, a następnie całą ręką i kończyną. Takie działanie z pewnością wyeliminuje objaw i pozwoli na normalne funkcjonowanie, jednak nie sprawi, że pozbędziemy się przyczyny problemu. Warto przeprowadzić kompleksową diagnostykę w celu jej poznania. W pierwszej kolejności zalecamy wykonanie podstawowych badań krwi oraz diagnostyki ortopedycznej. Jeśli przyczyna drętwienia pochodzi od kręgosłupa oraz mięśni szyi, obręczy barkowej i grzbietu leczenie obejmuje fizjoterapię w postaci terapii mięśniowo-powięziowej, terapii manualnej i ćwiczeń, które pozwolą zapobiec nawrotom schorzenia. Jest to najczęstsza przyczyna dlatego warto zawsze właśnie tutaj szukać w pierwszej kolejności diagnozy. Jeśli okaże się, że objawy wciąż występują, mimo prowadzonej terapii, należy wykluczyć wspomniane wcześniej poważne choroby neurologiczne.

2021-10-11