„Poproszę laser” czyli dlaczego nie wykonujemy zabiegów „na zamówienie”.

'do laser na zamówienie.jpg'

Dlaczego Pacjenci proszą o wybrany zabieg z oferty proponowanej przez gabinet – złote rady w internecie

Przyczyn może być wiele jednak najczęściej występujące i przedstawiane przez naszych Pacjentów to dwa rodzaje argumentów, którymi kieruje się Pacjent. Pierwszym jest wszechobecny i wszechwiedzący internet, według którego na „ból kolana tylko laser” i nie ważne jaka jest przyczyna bólu, jakiej dokładnie okolicy dotyczy problem i czy w tej jednostce chorobowej laser jest wskazany, ważne, że miał działać to powinien działać. I laser w tym miejscu jest tylko przykładem. Dotyczy to wszystkich rodzajów zabiegów. O ile zastosowanie rodzaju zabiegu, który nie jest zalecaną metodą i brak efektów z tym związanych nie zaszkodzi Pacjentowi, o tyle brak dokładnego wywiadu i wykluczenie przeciwwskazań może być zagrożeniem dla zdrowia lub życia Pacjenta. Z tego powodu kluczowym elementem wizyty jest diagnoza i szczegółowy wywiad chorobowy.

Kolejny argument – komuś bliskiemu „to” pomogło

Sąsiada też bolały plecy i pomogło mu naświetlanie, a siostra też miała problem  z łokciem i tylko fala uderzeniowa dała radę. Tylko czy na pewno nasi bliscy mieli ten sam problem, który występuje u nas? Czy korzystali tylko z jednej formy terapii czy może efekt był składową wielu działań? Na takie pytania musimy sobie odpowiedzieć zanim spróbujemy „skopiować” czyjąś drogę do zdrowia.

Kiedyś już korzystałem/am i pomagało

Bardzo często Pacjenci wracają do gabinetu po wielu miesiącach lub latach z podobnymi objawami jakie występowały w przeszłości. Jeśli terapia prowadzona w przeszłości pomogła zwykle życzy sobie powtórzenie serii zabiegów. W tym wypadku bardzo często zostaje zrealizowana prośba Pacjenta jednak należy wiedzieć, że w pierwszej kolejności niezbędne jest wykonanie aktualnych badań diagnostycznych oraz przeprowadzenie pełnej diagnostyki, jak w przypadku pierwszego razu. Nigdy nie wiadomo czy obecne objawy są dokładnym odzwierciedleniem tego co działo się w przeszłości dlatego należy sprawdzić bieżący stan Pacjenta i na tej podstawie podejmować decyzję o dalszych etapach procesu terapeutycznego.

Sugestie Pacjenta mają dla nas ogromne znaczenie

Oczywiście opisane sytuacje zdarzają się często i są przez nas weryfikowane, a Pacjenci dokładnie poinstruowani dlaczego konieczna jest diagnoza i dopasowanie zabiegów według zaleceń terapeuty. Nie oznacza to jednak, że nie bierzemy pod uwagę sugestii Pacjentów i ich przekonania co do skuteczności konkretnej grupy zabiegów. Bardzo ważną składową skutecznej terapii jest zaufanie do terapeuty oraz wiara w efekty prowadzonych działań. Tylko wspólna analiza planowanych form terapii pozwoli na obranie właściwej drogi leczenia. Pozwólmy więc Terapeucie na przeprowadzenie wszystkich etapów diagnostyki i terapii dla naszego bezpieczeństwa i lepszego działania i podejmijmy wspólną decyzję co do dalszych działań.

2019-09-20