Proces rehabilitacji według Polskiej Szkoły Rehabilitacji – model postępowania.

kompleksowa reh.jpg

Rehabilitacja kompleksowa

Definicja kompleksowej rehabilitacji przedstawia ją jako proces, który ma na calu przywrócenie możliwie największej sprawności i umożliwienie samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. Dotyczy osób, które w wyniku choroby lub urazu utraciły niezbędne funkcje. Obok rehabilitacji medycznej, czasami niezbędna jest także rehabilitacja psychologiczna, społeczna lub zawodowa. Aby proces rehabilitacji kompleksowej przebiegał poprawnie konieczna jest współpraca zespołu specjalistów. W skład zespołu wchodzi przede wszystkim lekarz prowadzący, lekarze innych specjalizacji, fizjoterapeuci, diagności, a także psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka. W naszych gabinetach bardzo mocno stawiamy na kompleksowość procesu rehabilitacji. Każdy przypadek pacjenta konsultowany jest przez lekarza ortopedę, odpowiednio diagnozowany z udziałem centrum diagnostycznego, a następnie przekazywany w ręce profesjonalnych fizjoterapeutów. W razie konieczności natychmiastowo zlecana jest także konsultacja innych specjalistów tj. najczęściej neurologa, reumatologa, ale także lekarza ogólnego, lekarza specjalisty w zakresie badania EMG i innych w zależności od stanu pacjenta. Mówiąc o kompleksowej rehabilitacji nie można nie wspomnieć o znanych lakarzach działających w latach 70. XX wieku Marianie Weiss i Aleksandru Hulek. Którzy postulowali za uwzględnieniem zespołu terapeutycznego w procesie rehabilitacji oraz przyjęciem modelu rehabilitacji kompleksowej przez WHO.

Proces rehabilitacji według Polskiej Szkoły Rehabilitacji

Polska Szkoła Rehabilitacji jako podstawowe założenia procesu rehabilitacji przedstawia ,oczywiście, kompleksowość, ale także powszechność, wczesność i ciągłość. Realizacja wszystkich założeń jest podstawą uzyskania zadowalających wyników i realizacji postawionych celów.

Powszechność rehabilitacji

Powszechność procesu rehabilitacji oznacza, że rehabilitację należy wprowadzić u każdego bez względu na rozpoznanie, wiek czy rokowania. Należy założyć w każdym wieku i przy każdym rozpoznaniu, że istnieje droga do uzyskania jak najlepszej możliwej sprawności, a co za tym idzie poprawy funkcjonalności i jakości życia osoby chorej lub niepełnosprawnej.

Wczesność rehabilitacji

Wskazuje się na konieczność wprowadzenia rehabilitacji na najwcześniejszym możliwym etapie leczenia. Już w pierwszej dobie po urazie czy zabiegu operacyjnym lub zaostrzeniu objawów chorobowych należy wprowadzić indywidualnie dobraną rehabilitacje. To ważna informacja dla Pacjentów, którzy nie będąc w ciężkim stanie bardzo często zwlekają z przystąpieniem do programu rehabilitacji. Im później rehabilitacja się rozpocznie, tym gorsze rokowania i dłuższy czas jej prowadzenia.

Ciągłość rehabilitacji

Zabiegi rehabilitacyjne powinny być kontynuowane do całkowitego ustąpienia objawów choroby i tak długo jak potrzebuje tego osoba chora, aż do momentu uzyskania przez nią maksymalnej możliwej do osiągnięcia sprawności i powrotu do życia społecznego oraz pracy zawodowej.

Rehabilitacja medyczna jako składowa kompleksowej rehabilitacji

Obok rehabilitacji społecznej i zawodowej rehabilitacja medyczna jest podstawową składową procesu rehabilitacji kompleksowej. Polega ona na stosowaniu wszystkich możliwych metod, które pozwalają na wyeliminowanie objawów urazów lub choroby z organizmu, czyli fizyczną jego „naprawę”. Metody jakie stosuje się w celu osiągnięcia celu to tradycyjna kinezyterapia, fizykoterapia, masaż oraz liczne techniki nowoczesnej fizjoterapii. W naszych gabinetach zajmujemy się właśnie tą składową procesu rehabilitacji stosując wszystkie znane nam metody terapeutyczne w celu uzyskania optymalnej i zadowalającej sprawności pacjenta.

Wskazówki dla pacjenta

Niezwykle ważna jest świadomość pacjentów dotycząca procesu rehabilitacji. Przede wszystkim wczesnego jej wprowadzenia oraz ciągłości. Bardzo często pacjenci zwlekają z rozpoczęciem fizjoterapii co skutkuje pogłębianiem patologii i gorszymi rokowaniami. Dodatkowo wielu z pacjentów, po ustąpieniu najsilniejszych objawów, rezygnuje z dalszego procesu rehabilitacji. Warto wiedzieć, że ostatecznym celem rehabilitacji jest przywrócenie możliwie najlepszej sprawności, a nie jedynie wyeliminowanie bólu. Pozwólmy terapeutom pracować według standardów. Praca ta przekłada się na długoczasowe zadowolenie pacjenta.

2019-07-26