Proloterapia jako skuteczna metoda leczenia przyczynowego w schorzeniach kręgosłupa oraz stawów

W medycynie wyróżnia się szereg przyczyn prowadzących do degeneracji tkanki łącznej. Do zmian degeneracyjnych najczęściej dochodzi na podłożu przeciążeń. Negatywny wpływ mogą mieć także zła dieta czy niedobory witaminowe. Problemy bólowe zgłaszane przez pacjentów najczęściej dotyczą kręgosłupa oraz dużych stawów kończyn dolnych (stawu biodrowego i stawu kolanowego). Nowoczesne postępowanie lecznicze obejmuje zawsze w pierwszej kolejności zachowawcze metody leczenia, ze szczególnym uwzględnieniem terapii przyczyny bólu. Leczenie inwazyjne (operacyjne) traktowane jest jako ostateczność. Proloterapia to metoda, w której do tkanek podawane jest osocze bogatopłytkowe oraz fibryna bogatopłytkowa. Efektem leczenia jest eliminacja zmian degeneracyjnych i w wielu przypadkach uniknięcie zabiegu operacyjnego.

Proloterapia jako przyczynowa metoda leczenia bólu stawów i kręgosłupa

Proloterapia to metoda, której wyjątkowa skuteczność oparta jest na działaniu przyczynowym, a nie jedynie niwelowaniu objawów. Pozytywne działanie proloterapii związane jest z naprawą struktury uszkodzonej tkanki. Metoda polega na podaniu do tkanek osocza bogatopłytkowego PRP oraz fibryny strukturalnej I-PRF uzyskanych po odwirowaniu własnej krwi pacjenta. Tego rodzaju stymulacja prowadzi do wytworzenia nowych włókien kolagenowych. Nazwa „proloterapia” pochodzi więc od „proliferycznego” działania wprowadzonych w obszar chorobowy substancji. Metoda dedykowana jest pacjentom zgłaszającym uciążliwy ból kręgosłupa oraz stawów, którego podłożem jest uraz, zwyrodnienie lub przeciążenie.

Działanie osocza bogatopłytkowego i fibryny strukturalnej na tkanki

Procedura zastosowania PRP lub I-PRF w terapii polega na odwirowaniu krwi pełnej w celu uzyskania skoncentrowanej objętości płytek krwi, a następnie podanie do tkanek gdzie czynniki wzrostu w sposób istotny wpływają na przebieg prawidłowej regeneracji i przebudowy naprawczej tkanek. W dalszym procesie dochodzi do narastania prawidłowej, zdrowej, tkanki. Ogromną zaletą proloterapii, gwarantującą jednocześnie jej bezpieczeństwo, jest wykorzystanie wyłącznie własnej krwi pacjenta. Niweluje to ryzyko transmisji chorób wirusowych lub wystąpienie reakcji uczuleniowych co znacznie zwiększa bezpieczeństwo tej metody terapeutycznej. Zabieg proloterapii wykonywany jest najwcześniej w serii, a zauważalny szczyt przebudowy tkanek obserwowany jest około 2-4 tygodnie po zabiegu. Zakończenie procesu przebudowy tkanek, a tym samym pełna regeneracja może nastąpić jednak znacznie później.

Zastosowanie proloterapii w leczeniu bólu kręgosłupa

Zastosowanie osoczabogatopłytowego w ortopedii to stosunkowo popularna metoda terapii w przebiegu schorzeń w obrębie stawów. Rzadziej kojarzona jest jako sposób leczenia problemów z kręgosłupem. Wynika najczęściej z niewiedzy dotyczącej budowy obszaru, kręgosłupa, za którego ruchomość oraz ułożenie odpowiada bardzo mocno rozwinięty aparat więzadłowy. W połączeniu z działaniem mięśni, ścięgien i powięzi odpowiada za stabilną postawę ciała. Degeneracja lub uszkodzenie, któregoś z elementów tej złożonej konstrukcji może prowadzić do bólu i powstania zaawansowanych schorzeń kręgosłupa. Proloterapia jest więc metodą, która może wpłynąć korzystnie na odbudowę tkanek odpowiedzialnych za pracę kręgosłupa, co pozwoli na wyeliminowanie objawów bólowych oraz uniknięcie procedury operacyjnej nie tylko w przypadku stawów obwodowych ale również kręgosłupa.

2021-06-08