Przewlekły ból kręgosłupa a elektrostymulacja TENS

Ból kręgosłupa lędźwiowego to ten rodzaj bólu, którego przebiegu chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć. Jednorazowy, nawracający, przewlekły – którejś z tych postaci bólu „lędźwi” doświadczyła większość osób dorosłych, a coraz częściej także dzieci i młodzieży. Siedzący tryb życia, niski poziom aktywności fizycznej, wiele godzin pracy lub nauki, to elementy codzienności, które stanowią jedną z przyczyn występowania dyskomfortu i bólu w dolnej części pleców. Najczęściej szukamy szybkich i skutecznych sposobów na pozbycie się bólu. Czy takie istnieją?

Czy przewlekłego bólu kręgosłupa lędźwiowego można się pozbyć?

Bardzo często w gabinecie spotykamy się ze stwierdzeniem, że ten rodzaj bólu występuje od wielu miesięcy lub nawet lat i „to już chyba musi boleć”. Pacjent deklaruje „przyzwyczajenie się do bólu” i mimo, że ten znacznie pogarsza jego jakość życia „nauczył się z nim żyć”. Te doświadczenia gabinetowe wyraźnie wskazują na ciągły brak świadomości społeczeństwa o negatywnym wpływie stresora, jakim jest ból, na nasz organizm. Pokazuje także brak wiedzy na temat dostępnych metod leczenia kręgosłupa lędźwiowego. Otóż przewlekły ból kręgosłupa lędźwiowego nie jest czymś co powinno być elementem naszej codzienności. Zdecydowanie należy poznać przyczynę bólu i wprowadzić metody leczenia, które pozwolą na pozbycie się bólu i znacznie poprawiają jakość codziennego funkcjonowania.

Przyczyny przewlekłego bólu kręgosłupa lędźwiowego

Zawsze powtarzamy, że kluczem do wyleczenia jest poznanie przyczyny problemu. W przypadku przewlekłych bólów pleców bardzo często przyczyną są nakładające się przez wiele lat przeciążenia wynikające z dysbalansu pracy mięśni całego ciała, asymetrii, dystorsji. Te z kolei wynikają z różnego rodzaju zaburzeń, które pojawiły się w naszym organizmie wiele lat wcześniej. Być może pierwotną przyczyną była dyskopatia, może uraz. Aktualnie po wielu miesiącach pozostały zmiany wtórne, z którymi również trzeba sobie poradzić. Dotyczą one zarówno miejsca bolesnego (kręgosłup lędźwiowy) jak również wielu miejsc odległych. Tylko przywrócenie prawidłowej mechaniki pracy całego ciała pozwala na pełne wyleczenie i życie bez bólu. Jakie w takim razie metody stosuje się w leczeniu bólu pleców?

Profesjonalne i domowe sposoby terapii

Metody leczenia bólu kręgosłupa lędźwiowego należy przede wszystkich podzielić na te, które zostaną przeprowadzone w gabinecie fizjoterapeuty oraz te, które sami możemy realizować w domu. Do metod „gabinetowych” zaliczamy terapię mięśniowo-powięziową, a więc pracę z mięśniami i powięzią całego ciała. To w zasadzie wyczerpuje temat terapii profesjonalnej, ponieważ obejmuje szeroki wachlarz metod opracowujących wszystkie „zaburzone” obszary naszego ciała i daje sygnał organizmowi stymulując go do samoleczenia. Jako metody wspomagające i uzupełniające (ale równie niezbędne) wymienia się: fizykoterapię (tu przede wszystkim elektrostymulację kręgosłupa), ćwiczenia oraz bardzo ważną, a jednocześnie najtrudniejszą część procesu terapeutycznego– zmianę szkodliwego trybu życia. Z pośród wymienionych metod uzupełniających, zarówno elektrostymulację kręgosłupa lędźwiowego, jak również ćwiczenia, można realizować w gabinecie ale także w warunkach domowych po odpowiednim instruktażu terapeuty. Jakie prądy są najczęściej polecane i jednocześnie bezpieczne?  To prądy TENS. Elektrostymulację kręgosłupa lędźwiowego prądami TENS stosuje się w gabinecie jako przygotowanie tkanek do dalszych etapów terapii. W warunkach domowych działa z kolei przeciwbólowo. TENS na kręgosłup można więc wykonać wykorzystując domowe (przenośne) aparaty do elektroterapii. Tą formę terapii, oraz ćwiczenia, warto stosować w przerwach między zabiegami u profesjonalisty. Wówczas te dni, w których nie mamy wizyty w gabinecie rozluźniamy mięśnie i eliminujemy ból poprzez prądy TENS, a jednocześnie wzmacniamy gorset mięśniowy i prowadzimy do utrzymania efektów terapii ćwicząc odpowiednie partie ciała.

2022-01-23