Terapia falą uderzeniową w ortopedii – dlaczego zabiegu nie można wykonywać zbyt często?

bezp 4.jpg

Na początek przybliżymy teorię powstania fali uderzeniowej i przedstawimy metodologię prowadzenia zabiegu.

Co to jest fala uderzeniowa?

Fala uderzeniowa jest rodzajem fali akustycznej posiadającej specyficzne właściwości takie jak: wysokie, skokowe ciśnienie wytwarzane w krótkich jednostkach czasowych. Aparat do wytwarzania fali uderzeniowej generuje ciśnienie o wartościach w zakresie 10-100MPa, a wytworzenie takiego ciśnienia trwa zaledwie ok 10 nanosekund. Fala zostaje wytworzona przez specjalistyczną aparaturę na zewnątrz ludzkiego ciała, a następnie zostaje przekazana do tkanek z użyciem specjalnej głowicy wnikając do tkanek na głębokość kilku centymetrów. Miejsce przyłożenia głowicy, przenoszącej falę uderzeniową do wnętrza ludzkiego ciała, to zwykle obszary wskazane przez Pacjenta jako miejsca o największej bolesności oraz ocenione jako najbardziej napięte lub dysfunkcyjne.

Procedura przeprowadzenia zabiegu fali uderzeniowej

Czas zabiegu, a także zastosowane ciśnienie i częstotliwość, zależą od rodzaju schorzenia oraz wrażliwości bólowej Pacjenta i są dobrane indywidualnie. Standardowo rozpoczyna się serię zabiegów od ciśnienia o wartości 2Bar, a następnie zwiększa stopniowo o 0,5Bar podczas kolejnych sesji zabiegowych. Zabieg fali uderzeniowej trwa zwykle od 5 do 10 minut i jest wykonywany 1-2 razy w tygodniu (UWAGA – więcej o częstotliwości zabiegów w kolejnych akapitach). Seria obejmuje zwykle od 3 do 5 zabiegów. W przypadku braku oczekiwanych efektów istnieje konieczność wydłużenia cyklu zabiegów do większej liczby powtórzeń (przyjmuje się maksymalnie 10 serii zabiegowych w jednym cyklu terapeutycznym).

Czy zabieg falą uderzeniową boli?

To najczęściej zadawane przez Pacjentów pytanie przed przystąpieniem do leczenia z wykorzystaniem fali uderzeniowej. Zabieg ten może być bolesny, jednak natężenie bólu jest na tyle niskie, że nie wymaga podania substancji przeciwbólowych. Zwykle Pacjenci są zaskoczeni niewielkim poziomem odczuwalnego bólu stwierdzając, że spodziewali się, że będzie gorzej. W przypadku Pacjentów, u których występuje silny ból podczas kolejnych zabiegów nie zwiększa się wartości ciśnienia. W przeciągu wielu lat naszej działalności nie zdarzyło się aby Pacjent zrezygnował z kolejnych zabiegów z powodu bólu.

Czy występują niepożądane skutki stosowania zabiegu i jak wyglądają?

Zabieg fali uderzeniowej należy do nieinwazyjnych metod leczenia. Istnieje szereg badań naukowych potwierdzających nie tylko skuteczność ale także bezpieczeństwo prowadzenia tego rodzaju terapii w ortopedii. Wykluczenie przeciwwskazań do zabiegu pozwala na przeprowadzenie cyklu zabiegów bez pojawienia się nieprzewidzianych komplikacji. Efekty uboczne jakie mogą występować to ból leczonej okolicy, tkliwość, zaczerwienienie, krwiak, opuchlizna. Tego rodzaju objawy zwykle mają niewielkie nasilenie i mijają po 3-5 dniach.

Pozytywne efekty leczenia falą uderzeniową

U większości Pacjentów widoczne efekty terapii pojawiają się po 3-5 zabiegach. Zdarza się, że już jeden zabieg z użyciem fali uderzeniowej znacząco redukuje poziom bólu zgłaszany przez Pacjenta. Ostateczne efekty zabiegu zależą od rodzaju schorzenia, stopnia zaawansowania choroby i indywidualnych zdolności regeneracyjnych tkanek. Należy zaznaczyć w tym miejscu, że zabiegi falą uderzeniową oceniane są w licznych publikacjach naukowych jako wysokoskuteczne.

Dlaczego zabiegu fali uderzeniowej nie stosuje się codziennie?

W tym miejscu przechodzimy do tytułowego wątku oraz sedna powstania tego posta. Metodologia prowadzenia zabiegów fali uderzeniowej przewiduje wykonanie sesji zabiegowych z odstępem wynoszącym 5-7dni. Tego rodzaju procedura oparta jest na analizie fizjologii człowieka, a gwarantuje bezpieczeństwo i skuteczność terapii. W wyniku działania fali uderzeniowej na tkanki dochodzi do celowych mikrouszkodzeń i powstania stanu zapalnego (o niewielkim nasileniu). Ma to na celu stymulację komórek organizmu do działania, w celu regeneracji i naprawy leczonej okolicy. Po zastosowaniu fali przez okres latencji, wynoszący 5-7 dni, dochodzi do szeregu zmian w tkankach, dzięki którym uzyskujemy efekt terapeutyczny. Wykonanie zabiegu codziennie (bez przerw) uniemożliwia komórkom regenerację oraz zaburza proces regeneracji i leczenia. Jednocześnie zbyt częste stosowanie zabiegu może prowadzić do destrukcji tkanek poddawanych zabiegowi. Należy więc pamiętać, że zabieg wykonywany w tygodniowych odstępach czasowych to nie zła wola Fizjoterapeuty lub nie dyspozycyjność placówki, a jedynie dbałość o właściwe przeprowadzenie procesu leczenia.

2019-11-08