Trochę ciepła w zimowe dni czyli jakie znaczenie w terapii ma lampa sollux.

'fire-2266566_1920.jpg'

Bez względu na poziom skuteczności prowadzonych działań terapeutycznych, są zabiegi, które Pacjenci od początku lubią bardziej oraz takie, za którymi nie przepadają. Oczywiście stopień „sympatii” do danej formy terapii zmienia się z biegiem czasu w odniesieniu do pozytywnych efektów jakie przynosi, jednak pierwsze wrażenia często pozostają. Do zabiegów bardzo pozytywnie odbieranych przez Pacjentów, szczególnie w okresie zimowym, jest zabieg z wykorzystaniem lampy sollux. Mimo, że jest jedynie wspomaganiem całości terapii to, przez wielu określany jako „mini SPA w gabinecie rehabilitacji”, cieszy się dużą popularnością. W połączeniu z korzystnymi efektami jakie przynosi możemy zdecydowanie polecić wykorzystanie tej formy oddziaływania w terapii.

Czym jest lampa sollux?

Lampa sollux jest wykorzystywana w fizykoterapii do wykonywania zabiegów z zakresu światłolecznictwa i ciepłolecznictwa. To urządzenie elektryczne, emitujące promieniowanie krótkie - widzialne (białe) i podczerwone (IR). W zabiegach wykorzystujemy działanie promieniowania podczerwonego. Dzięki oddziaływaniu promieni podczerwonych na tkanki lampa posiada właściwości biostymulacyjne i zdrowotne. Możliwość zastosowania filtrów (niebieski, czerwony,) pozwala na  zmianę widma promieniowania, a tym samym rozszerza zakres możliwości leczniczych lampy. Modyfikowanie głębokości penetracji promieniowania do tkanek zapewnia także lepszą kontrolę efektów naświetlania. Lampa sollux z nałożonym filtrem niebieskim przepuszcza promienie niebieskie jednocześnie osłabiając podczerwone (cieplne), co zmniejsza głębokość penetracji właściwości cieplne. W takim wypadku zabieg ma przede wszystkim działanie przeciwbólowe i uspokajające. Filtr czerwony przepuszcza promienie czerwone oraz podczerwień. Znajduje zastosowanie w przypadku wystąpienia stanu zapalnego poprawiając ukrwienie w tkankach.  Promieniowanie dociera do 3 cm w głąb tkanek gdzie rozszerza naczynia krwionośne, zmniejszając jednocześnie napięcie mięśni i ból. Zabiegi z wykorzystaniem lampy sollux oceniane są jako bezpieczne i nie mające negatywnego wpływu na organizm, z tym zastrzeżeniem, że osoba wykonująca zabieg zna wskazania i przeciwwskazania do tego typu zabiegów oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa.

Procedura zabiegu lampą sollux

Przed rozpoczęciem naświetlania Pacjent powinien przyjąć odpowiednio wygodną pozycję i odsłonić miejsce zabiegowe. Skóra i miejsce naświetlania muszą zostać oczyszczone z wszelkich substancji takich jak maści, kremy, balsamy, oliwki czy plastry i opatrunki. Nie można stosować zabiegu na skórę z widocznymi zmianami troficznymi oraz uszkodzeniami naskórka. Podczas zabiegu Pacjent odczuwa przyjemne, ale wyraźne ciepło. Zabieg należy przerwać lub zmniejszyć natężenie promieniowania w przypadku wystąpienia uczucia nieprzyjemnego ciepła, bólu lub pieczenia. Wskazane jest stosowanie okularów ochronnych. Odległość lampy od miejsca naświetlania powinna wynosić między 20 a 50 cm przy naświetleniu miejscowym lub ponad 100 cm przy zabiegach ogólnych. Czas pojedynczego zabiegu to 15–20 minut, natomiast działanie ciepła utrzymuje się nawet do 2 godziny po naświetlaniu. Podczas terapii dochodzi do głębokiego przegrzania tkanek, a co za tym idzie uaktywniają się procesy przekrwienia tkanek w miejscach chorobowo zmienionych. Dzięki temu uzyskuje się miejscową poprawę ukrwienia oraz pobudzenie procesów metabolicznych. Dodatkowo naświetlanie w seriach działa przeciwbólowo w wyniku podwyższenia progu bólu.

Zastosowanie filtrów w zabiegach lampą sollux

Lampa Sollux ma szerokie zastosowanie lecznicze. W celu uzyskania najlepszych efektów  terapii należy pamiętać o wykorzystaniu filtrów odpowiednio dobranych do  diagnozy i planu leczenia.

Wskazania do stosowania lampy sollux z filtrem czerwonym:

• stany wysiękowe,

• uszkodzenia skóry,

• trudno gojące się rany,

• trądzik pospolity,

• czyraki,

• odleżyny,

• zapalenie zatok,

• porażenie nerwu twarzowego,

• blizny,

• stany po operacjach/zabiegach chirurgicznych,

• zapalenie przymacic,

• oparzenia fotochemiczne.

Wskazania do stosowania lampy sollux z filtrem niebieskim:

• podrażnienia skóry,

• skóra sucha i wrażliwa,

• złuszczanie naskórka,

• odmrożenia,

• rozszerzone naczynia krwionośne,

• nerwoból nerwu trójdzielnego,

• nerwoból nerwów potylicznych,

• rwa kulszowa,

• świerzb,

• łuszczyca,

• bolesna miesiączka (po ustąpieniu krwawienia),

• rozszerzone naczynia krwionośne,

• choroba Raynauda.

Przeciwwskazania do stosowania lampy sollux:

• stany gorączkowe,

• uogólniona infekcja,

• czynna gruźlica płuc,

• niewydolność krążenia,

• predyspozycje do występowania krwawień,

• ogólne stany wyniszczenia organizmu,

• ostre stany zapalne zarówno skóry, jak i tkanek miękkich,

• zmiany troficzne,

• miażdżyca tętnic,

• obrzęki,

• zaburzenia czucia,

• nowotwory,

• nadciśnienie tętnicze,

• ciąża,

• stany po zawale serca,

• nadczynność tarczycy.

Stosowanie zasad bezpieczeństwa i użytkowanie lampy sollux zgodnie z zaleceniami lekarza lub fizjoterapeuty pozwala na skuteczne, a zarazem bezpieczne wykorzystanie jej możliwości terapeutycznych.

2019-12-29