Informacje ze świata nauki - zastosowanie osocza bogatopłytkowego (PRP) w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego.

prp.jpg

W badaniach przedstawionych przez zespół tureckich naukowców zbadano wpływ zabiegu z użyciem osocza bogatopłytkowego na poziom bólu oceniany w skali VAS u 42 pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawu kolanowego. W sumie podano preparaty osocza do 60 stawów kolanowych (u 18 pacjentów zabieg zastosowano na oba kolana). Pacjenci otrzymali osocze bogatopłytkowe, odwirowane z własnej krwi, w trzech dawkach w odstępach 3- tygodniowych.

Porównując ocenę bólu według wizualnej skali VAS przed rozpoczęciem leczenia oraz po 12 tygodniach zaobserwowano znaczącą poprawę.

Metodyka przeprowadzenia zabiegu

Każdy zabieg rozpoczął się pobraniem około 10 ml krwi własnej pacjenta. Następnie przez 8 minut krew została poddana odwirowaniu (3000 obrotów na minutę). Uzyskane w ten sposób 4 ml bogatopłytkowego osocza, które zostało wstrzyknięte do chorobowo zmienionego stawu kolanowego. Pacjentów poinstruowano o ograniczeniu aktywności fizycznej leczonej kończyny przez około 24 godziny oraz stosowanie okładów chłodzących przez dwa dni.

Zastosowanie PRP w ortopedii – Prywatne Gabinety Ortopedyczno- Rehabilitacyjne Grażyna i Rafał Więcek

W gabinetach ortopedycznych na terenie Krakowa możliwe jest zastosowanie osocza bogatopłytkowego w leczeniu schorzeń ortopedycznych, także choroby zwyrodnieniowej stawów. Specjalista Ortopeda Rafał Więcek oceni kliniczne wskazania do zabiegu oraz przeprowadzi iniekcję według procedury. Skuteczność potwierdzają zadowoleni pacjenci oraz liczne badania naukowe z całego Świata, również te opisane powyżej.

Kiedy jeszcze można zastosować zabieg podania osocza bogatopłytkowego ? Czym jest fibryna bogatopłytkowa? Już wkrótce. Śledźcie uważnie naszego bloga i profil na fb.

Bibliografia:

1. Hamza Sucuoglu, Seyfettin Ustunso: The short-term effect of PRP on chronic pain in knee osteoarthritis".

2019-05-05