Zapalenie rozcięgna podeszwowego – czy to klasyczny stan zapalny?

feet-1569457_1280.png

Na początek trochę anatomii – rozcięgno podeszwowe

Rozcięgno podeszwowe to łącznotkankowa struktura, która stanowi anatomiczne przedłużenie ścięgna Achillesa gdzie guz piętowy uznawany jest za przyczep pośredni. Rozcięgno podeszwowe stopy zlokalizowane jest pomiędzy guzem piętowym na kości piętowej a podeszwową powierzchnią palców stóp. Główną rolą rozcięgna jest utrzymanie prawidłowej budowy łuku podłużnego stopy, a tym samym właściwego jej wysklepienia oraz amortyzacja obciążeń jakie przenosi stopa. Siły przenoszone przez stopę podczas chodzenia szacuje się na 100-120% masy ciała, a podczas biegania nawet 200% masy ciała. Oznacza to, że rozcięgno narażone jest na duże obciążenia, a w przypadku niewłaściwego spełniania swojej funkcji na znaczne przeciążenia.

Przyczyny powstania zapalenia rozcięgna podeszwowego stopy

Objawy ze strony rozcięgna podeszwowego to często spotykany i bardzo uciążliwy problem związany z pracą stóp. Obciążenia jakie przenosi stopa w trakcie przemieszczania się to, jak już wspominano, nawet 200% masy ciała co wynosi od kilkudziesięciu do nawet kilkuset kilogramów. Przy prawidłowej budowie anatomicznej oraz właściwej biomechanice chodu nasze stopy świetnie radzą sobie z dużymi obciążeniami. Niestety kiedy dochodzi do zaburzeń w organizmie takich jak: nieprawidłowa budowa anatomiczna stopy, dysbalans mięśniowy, nadwaga lub otyłość czy wady postawy, siły zostają niewłaściwie rozdysponowane w obrębie stopy w skutek czego dochodzi do przeciążeń niektórych jej obszarów. Stosowanie niewłaściwego obuwia, szczególnie podczas aktywności fizycznej, również może w efekcie prowadzić do problemów z rozcięgnem podeszwowym.

Czy „zapalenie” rozcięgna podeszwowego to rzeczywiście zapalenie i jakie są jego objawy?

Dochodzimy wreszcie do problemu jaki postawiliśmy sobie w tytule dzisiejszego posta. Otóż jednostka choroba, która zwyczajowo nazywana jest zapaleniem rozcięgna podeszwowego jest w rzeczywistości schorzeniem, które obejmuje powstające na przestrzeni czasu zmiany zwyrodnieniowe rozcięgna, a nie konkretnie stan zapalny tkanek. Oczywiście zaostrzenie procesu chorobowego wiąże się z powstaniem klasycznych objawów zapalenia takich jak: zaczerwienienie, ból, obrzęk, jednak nie jest to podstawa rozpoznania choroby. Podstawowym objawem „zapalenia” rozcięgna podeszwowego jest ból, zlokalizowany zwykle w okolicy kości piętowej. Charakterystyczną cechą tego rodzaju bólu jest jego nasilenie rano, po wstaniu z łóżka, lub po dłuższym odpoczynku. Pacjenci zgłaszają, że po „rozchodzeniu” ból jest zdecydowanie mniejszy. Objawy bólowe mogą występować także po intensywnym wysiłku fizycznym lub podczas chodzenia, a przy bardziej zaawansowanych zmianach nawet w spoczynku. Diagnostyka rozcięgna podeszwowego oparta jest na dokładnym wywiadzie chorobowym i badaniu USG.

Metody leczenia zapalenia rozcięgna podeszwowego stopy

Podstawą skutecznej terapii jest pozbycie się przyczyny problemu. Zaleca się profesjonalną konsultację z fizjoterapeutą lub podologiem, w trakcie której omawiany jest dobór właściwego obuwia czy wkładek ortopedycznych. Niezbędne jest wyeliminowanie w trakcie fizjoterapii wszelkich wad postawy i zaburzeń układu kostno-stawowego. Konieczne jest także wdrożenie ćwiczeń oraz terapii mięśniowo-powięziowej mających na celu normalizację balansu mięśniowego. Leczenie objawowe obejmuje klasyczną fizykoterapie tj. laser, fonoforeza czy krioterapia. Jako wysoko skuteczne metody leczenia wskazuje się zastosowanie fali uderzeniowej (ESWT) oraz lasera wysokoenergetycznego.

2020-09-23